Zvířecí podobenství pro inspiraci a zamyšlení

 

Zvířecí škola



Kdysi dávno měla zvířata školu. Měla čtyři předměty - běh, šplh, let a plavání. Všechna zvířata musela absolvovat všechny předměty. 

Kachna byla dobrá v plavání, byla dokonce lepší než učitel. Prošla také během a létáním, ale byla celkem beznadějná ve šplhání. Byla tedy osvobozena od plavání, aby si mohla procvičovat více šplhání. Brzy byla pouze průměrná v plavání. Ale průměr se také bere, nikomu to nevadilo, jenom kachně. 

Orel byl považován za přitahovače potíží. Ve třídě při šplhání do korun stromů porazil každého, ale měl svou vlastní techniku, jak se tam dostat, která byla v rozporu s pravidly. Proto musel vždy zůstat po škole a 500 krát psát větu "Podvádět se nemá". Tu ho ochuzovalo od létání, které miloval. Ale škola musela být na prvním místě. 

Medvěd se smál, protože mu bylo řešeno, že je líný - zvláště v zimě. Jeho nejlepší období bylo v létě, ale v tu dobu nebyla škola otevřena. 

Tučňák nikdy do školy nechodil, protože nemohl opustit domov a oni nechtěli otevřít školu v místě jeho bydliště. 

Zebra byla centrem posměchu. Zvláště poníci si dělali legraci z jejich pruhů a pak byla zebra hodně smutná. 

Klokan byl velice dobrý v běhání, ale byl diskvalifikován, protože se mu nedařilo běhat po všech čtyřech jako ostatní. 

Ryba odešla ze školy, protože se nudila. Pro ni byly všechny čtyři předměty shodné a nikdo tomu nerozuměl. Oni také nikdy nebyli rybou. 

Veverka měla jedničku ze šplhu, ale učitel létání ji nutil začít létat ze země místo toho, aby mohla letět ze stromu. Její nohy byly tak namožené od skoku, že začala dostávat trojky a čtyřky z běhání. 

Ale včela měla největší problémy ze všech, tak ji učitel poslal k Dr. Sovovi na kontrolu. Dr. Sova prohlásil, že křídla včely jsou příliš malá na létání a mimo to jsou na špatném místě, takže včela létat nemůže. Jenže včela nikdy tuto zprávu Dr. Sovy neviděla a tak létala klidně dál.

 

 

Lekce od hus

 

 

Tento text byl zapsán z projevu Ageles Arrien v roce 1991 na Organizational Development Network.

 

Fakt č. 1

Jak husa mává svými křídly, vytváří to zdvih pro ostatní, které ji následují. Tím, že jsou seskupeny ve tvaru "V", celé hejno má o 71% větší rozsah než kdyby letěla jen jedna husa.

Lekce: Lidé, kteří mají stejný směr a smysl pro společenství, mohou dosáhnout místa, do kterého směřují, rychleji a snadněji, protože cestují společně jeden s druhým.

 

Fakt č. 2

Pokud se husa přesune mimo uskupení a poletí osamocena, začne náhle cítit odpor vzduchu, který ji brzdí. Rychle se vrací zpět do formace a využívá zdvižné síly husy přímo před ní.

Lekce: Pokud máme takový smysl jako husa, zůstaneme v seskupení s těmi, kteří míří tam kam chceme i my. Jsme ochotni přijmout pomoc ostatních a jsme také ochotni ostatním pomáhat.

 

Fakt č. 3

Pokud je vůdčí husa unavena, přesune se do zadní části seskupení a do čela formace se přesune husa jiná.

Lekce: Jde o to abychom se ve vedení a při těžkých zkouškách střídali. Lidé vevnitř skupiny jsou stejně jako husy závislí na schopnostech jednotlivců, na jejich talentech a zdrojích.

 

Fakt č. 4

Husy letící ve formaci vydávají zvuk, aby husy, které letí vpředu, udržovaly rychlost.

Lekce: Musíme si být jisti, že zvuky, které vydáváme, jsou podporou. Síla podpory (stát za svým srdcem či hlavními hodnotami a podpořit srdce a základ ostatních) je kvalita zvuků kterou hledáme.

 

Fakt č. 5

Když je husa nemocná, zraněná či zastřelená, dvě husy se oddělí od formace a následují postiženou husu dolů, aby ji chránily. Zůstanou u ní do té doby, dokud postižená husa neodpadne úplně nebo než je znovu schopna letu. Pak letí zpět k seskupení a vrací se k hejnu.

Lekce: Pokud máme takový smyl jako husy, budeme stát jeden s druhým bok po boku v časech těžkých a zlých stejně jako v časech pohody

 

Převzato z: https://galerielaska.blogspot.cz